افتتاح خط راه آهن رشت ـ کاسپین

خط راه آهن رشت – کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور و آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده آن است. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی ـ دریایی از روسیه و فلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می رسد. راه آهن رشت ـ کاسپین بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی بوده و با بهره برداری از آن بار و کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می شود.
این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر شامل: ۲۵.۳ کیلومتر رشت – پیربازار، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی بوده و برای احداث آن ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول ۳۷۴۵ متر ساخته شده است. این خط آهن دارای یک ایستگاه در خمام است که محوطه آن ۲۱ هکتار مترمربع و زیربنای کل ساختمانها و سایبان های آن ۱۵۵۰ متر مربع با مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ مترمربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است. ظرفیت انتقال بار این خط ریلی ۷ میلیون تُن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر می باشد.