آخرین مطالب

کارنامه

نصب اپلیکیشن کارنامه

تقویم تاریخ دستاوردهای انقلاب اسلامی

پل و تونل بیلقان

0
SHARES
29
VIEWS

کنار گذر شمال شرقی کرج به طول ۵ کیلومتر جهت انتقال ترافیک تهران – چالوس به بیرون از شهر کرج طراحی و اجرا شده است. طبق برآوردهای انجام شده، این کنارگذر حدود ۲۵% از بار ترافیک شهرستان کرج را کاهش داده است.

این راه از حدود پل ورودی شهرستان کرج با یک گذرگاه همسطح شروع شده و به منطقه بیلقان در ۵ کیلومتری جاده کرج – چالوس منتهی می‌شود که در دو باند آسفالته به عرض ۷/۳۰ متر و به عرض شانه راه سه متر در طرفین ( عرض کلاً ۱۳/۳۰ متر ) با عبور از مناطق کوهستانی و جنس نامناسب زمین احداث شده است.

در کیلومتر ۴ این جاده، تونل بیلقان به طول ۵۶۰ متر طراحی و اجرا گردیده است که از نظر مقطع جزء بزرگترین تونل‌های موجود کشور می‌باشد. (دهانه ۱۰ متر، حداکثر ارتفاع ۶/۸۰ متر) پلان تونل فوق به شکل (s) بوده و از مسیر سنگی فرسوده، آبدار و گسل‌های متعدد عبور می‌نماید. در تونل بیلقان جهت جلوگیری از ریزش‌های پی در پی، پوشش سنگی به ضخامت طاق ۹۰ سانتی متر پیش بینی شده است.

بعد از خروج از تونل بیلقان بلافاصله دره عمیقی (دره رودخانه کرج) شروع می شود که پل بزرگ بیلقان به طول ۳۰۰ متر روی آن احداث شده است. در ساختمان پل بیلقان که به صورت روگذر از روی جاده فعلی کرج – چالوس نیز عبور می‌نماید. سیستم بتن ریزی از نوع پس تنیده ( ستون‌ها، تابلیه ) پیش بینی شده است که در سه دهانه ۷۵ متری و دو دهانه ۳۷/۶ متری احداث گردیده و در انتهای پل بر روی کوله‌های (پایه‌های کناری ) آزاد و گیردار قرار می‌گیرد. ارتفاع تقریبی پل بیلقان از روی تابلیه تا سطح آب رودخانه کرج به چهل متر نیز می‌رسد.

پس از عبور از پل بیلقان، گذرگاه چالوس جاده فوق الاشاره شروع می‌شود که با دو رمپ اتصالی بصورت گذرگاه غیر هم سطح به جاده کرج – چالوس اتصال می یابد که این گذرگاه جهات ترافیک تهران- چالوس و چالوس- تهران و تهران – کرج را تامین می نماید و بصورت یک شیپوری ناقص می‌باشد و تا منطقه بیلقان ادامه می‌یابد.

 

https://polrood.com

بازدیدها: ۲۳

https://rahavardha.ir/?p=15524

نصب اپلیکیشن کارنامه

(تقویم تاریخ دستاوردهای انقلاب اسلامی​)

مطالب مرتبط

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *