سال ۱۲۶۵ هجری-شمسی در دورۀ سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، برای اولین بار تلفن به ایران آمد. این تلفن، یک رشته سیم بود که بین تهران و حضرت عبدالعظیم در ری کشیده شده بود و نزدیک ۸ کیلومتر طول داشت. سال ۱۲۸۷ وزارت پست و تلگراف تاسیس شد و از سال ۱۳۰۲ قراردادهای احداث خطوط تلفن زیرزمینی با شرکتهای زیمِنس و هالسکه بسته شد. سه سال بعد، سال ۱۳۰۵، اولین تلفن نسل جدید با ۲۳۰۰ رشته کابل در اکباتان تهران آمادۀ بهرهبرداری شد.
از ۱۲۶۵ که اولین بار تلفن به ایران آمد تا ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی پیروز شد، در ۹۲ سال حکومتهای قاجار و پهلوی، جمعا ۸۵۰ هزار شماره تلفن در سراسر کشور به وجود آمد. این در حالی بود که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۶، تعداد خطوط ثابت تلفن در کشور به بیش از ۳۰ میلیون شماره رسیده بود یعنی در ظرف چهل سال به اندازۀ ۳۵ برابرِ ۹۲ سالِ پیش از آن، در کشور توسعۀ خطوط تلفن انجام شد.
قبل از انقلاب، فقط ۳۱۲ روستا خط تلفن داشتند که البته صرفا به معنای ایجاد خط ارتباط تلفنی بود و نه اینکه به خانههای روستایی خط تلفن داده شده باشد. بعد از انقلاب اما به ۴۸ هزار و ۹۵۸ روستا، تلفن خانگی داده شد و روستاهای دارای ارتباط نیز به ۵۵ هزار و ۱۳۵ عدد رسید که ۱۷۶ برابر کل دستاوردهای پیش از آن در این زمینه بوده است.
اما فناوری تلفن همراه سال ۱۳۷۲ به ایران آمد. امکان ارسال پیامک در ایران در سال ۱۳۸۱ اضافه شد. از آن زمان، دولتهای مختلف جمهوری اسلامی سعی کردهاند تا از نظر فناوری ارتباطی نیز ایران را به روز نگه دارند. امروز در ایران ۷۴ میلیون نفر تلفن همراه دارند که از این نظر کشور ما در جهان رتبۀ ۲۲ جهانی را دارد. فناوری تلفن همراه موجب شده تا سرویس تلفن بیسیم به روستاهای صعبالعبور نیز رسانده شود. سرویسی به نام دبلیو ال ال (WLL) که تا سال ۱۳۹۶ یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۳۳ روستا با آن به شبکۀ مخابرات کشور متصل شدهاند.
اینترنت عمومی هم از سال ۱۳۷۲ وارد کشور شد و ابتدا استفادههای دانشگاهی داشت. از ۱۳۷۴ اما کاربران عمومی از طریق همان خطوط تلفنی که در سراسر کشور توزیع شده بود توانستند برای اولین بار به شبکۀ جهانی اینترنت متصل شوند. نخستین کافینت ایرانی نیز سال ۱۳۷۹ راهاندازی شد و اولینADSL هم سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرد. ایران با یکصد مرکز ارائهدهندۀ خدمات اینترنت به مشترکان خود، در رتبۀ نهم جهانی ایستاده است و از نظر تعداد کاربران نیز که رقم آنان به ۴۲ میلیون نفر در سراسر کشور میرسد رتبۀ ۱۷ جهان را دارا است.
همۀ این آمارها و دستاوردها و این توسعۀ مدام ابزارهای ارتباطی و شبکۀ اینترنتی در ایران توسط دولتهای مختلف در حالی انجام میشود که رسانههای غربی ایران را به اختناق رسانهای و فضای محدود گردش اطلاعات متهم میکنند.












